اندروید

|

آموزش اندروید قسمت پنجم

manifest File

هر جزئی از برنامه یتان را که توسعه می دهید شما باید تمام اجزایش را در یک manifest.xml بشناسونید که در ریشه دایرکتوری پروژه برنامه قرار دارد.این فایل به عنوان رابط بین سیستم عامل اندروید و برنامه شما کار می کند.بنابراین اگر شما اجزای برنامه را در این فایل نشناسانید توسط سیستم عامل در نظر گرفته نمی شود.برای مثال یک فایل manifest پیش فرض به صورت فایل زیر است:

<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"

package="com.example.helloworld"

android:versionCode="1"

android:versionName="1.0" >

<uses-sdk

android:minSdkVersion="8"

android:targetSdkVersion="22" />

<application

android:icon="@drawable/ic_launcher"

android:label="@string/app_name"

android:theme="@style/AppTheme" >

<activity

android:name=".MainActivity"

android:label="@string/title_activity_main" >

<intent-filter>

<action android:name="android.intent.action.MAIN" />

<category android:name="android.intent.category.LAUNCHER"/>

</intent-filter>

</activity>

</application>

</manifest>

در این جا تگ های <application>...</application> در بر گیرنده اجزای مریوط به برنامه هستند.مشخصه اندروید:آیکون به آیکون برنامه تحت res/drawable.hdpi اشاره خواهد کرد.برنامه از عکسی به اسم ic_launcher.png استفاده می کند که در پوشه های قابل ترسیم قرار دارد.تگ <activity> برای مشخص کردن یک فعالیت استفاده می شود و اندروید:نام مشخصه کلاس واجد شرایط از یک زیر کلاس را مشخص می کند و اندروید:مشخصه برچسب یک string را مشخص می کند که به عنوان برچسب برای فعالیت استفاده می شود.شما می توانید برای مشخص کردن فعالیت های متعدد از طریق تگ <activity> استفاده می شود.اسم عملی که به قصد فیلتر کردن استفاده می شود android.intent.action.main است که نشان می دهد این فعالیت نقطه ورودی برای برنامه است.دسته ای به قصد فیلتر کردن کردهن هست android.intent.category.launcher نامیده می شود که برای نشان دادن این که برنامه می تواند از آیکون لانچر برنامه نیز اجرا شود.@string اشاره دارد به فایل string.xml در زیر توضیح داده شده اسن.از این رو @stringapp_name اشاره دارد به حلقه app_name که در فایل string.xml توضیح داده شده که “hello world” است.روش مشابه حلقه های در دیگر برنامه افزایش پیدا می کند.در ادامه لیست تگ هایی که شما می توانید در فایل manifest خود استفاده کنید برای مشخص کردن اجزای برنامه اندروید خود:

المان های <activity> برای فعالیت ها.

المان های <service> برای خدمات.

المان های <receiver> برای پخش دریافت کننده ها.

المان های <provider> برای ارایه دهنده محتوا.

The string File:

فایل string.xml در پوشه res/values واقع شده است و شامل تمام تکستی که برنامه شما استفاده می کند.برای مثال نام دکمه ها,برچسب ها,تکست پیش فرض,و انواع مشابه حلقه ها وارد این فایل می شوند.ای فایل مسئول محتوای متنی آن ها می باشد.یک حلقه به صورت پیش فرض شبیه فایل زیر است:

<resources>

<string name="app_name">HelloWorld</string>

<string name="hello_world">Hello world!</string>

<string name="menu_settings">Settings</string>

<string name="title_activity_main">MainActivity</string>

</resources>

The R File:

فایل gen/com.example.helloworld/R.java متصل کننده بین فایل فعالیت جاوا مانند main.activity.java و منابعی مانند strings.xml یک فایل که به صورت اتوماتیک تولید شده و شما نباید محتوای فایل R java را تغییر دهید.در ادامه نمونه ای از فایل R.java هست:

/* AUTO-GENERATED FILE. DO NOT MODIFY.

*

* This class was automatically generated by the

* aapt tool from the resource data it found. It

* should not be modified by hand.

*/

package com.example.helloworld;

public final class R {

public static final class attr {

}

public static final class dimen {

public static final int padding_large=0x7f040002;

public static final int padding_medium=0x7f040001;

public static final int padding_small=0x7f040000;

}

public static final class drawable {

public static final int ic_action_search=0x7f020000;

public static final int ic_launcher=0x7f020001;

}

public static final class id {

public static final int menu_settings=0x7f080000;

}

public static final class layout {

public static final int activity_main=0x7f030000;

}

public static final class menu {

public static final int activity_main=0x7f070000;

}

public static final class string {

public static final int app_name=0x7f050000;

public static final int hello_world=0x7f050001;

public static final int menu_settings=0x7f050002;

public static final int title_activity_main=0x7f050003;

}

public static final class style {

public static final int AppTheme=0x7f060000;

}

}

Activity_main.xml یک فایل طرح بندی است که در دیرکتوری res/layout قابل دسترسی است که توسط برنامه شما مرجوع گشته است وقتی در حال ساخت رابط کاربری آن است.شما غالبا این فایل را برای تغیییر طرح برنامه تغییر خواهید داد.برای برنامه <Hello World> این فایل محتوایی مانند زیر را خواهد داشتت:

<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"

xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"

android:layout_width="match_parent"

android:layout_height="match_parent" >

<TextView

android:layout_width="wrap_content"

android:layout_height="wrap_content"

android:layout_centerHorizontal="true"

android:layout_centerVertical="true"

android:padding="@dimen/padding_medium"

android:text="@string/hello_world"

tools:context=".MainActivity" />

</RelativeLayout>

که مربوط به طرح پیش فرض است.این یک مثال ساده از relativelayout است که ما در قسمت هایی به صورت جداگانه آموزش خواهیم داد.textview یک کنترل اندروید است که برای ساخت GUI استفاده می شود و نشانه های گوناگون دارد مانند Ndroid:layout height, android:layout_width و غیره که برای قرار دادن ارتفاع و عرض مورد استفاده قرار می گیرد.

Running the Application:

بیایید سعی کنیم برنامه hello world که تازه ساخته ایم را امتحان کنیم.من فرض می کنم که شما DVS خود را در حین انجام عملیات نصب محیط ساخته اید.برای اجرای برنامه از Eclipse یکی از فایل های فعالیت پروژه خود را باز کنید.و برروی آیکون اجرا از نوار ابزار گلیک کنید. Eclipse یک از برنامه های بر روی AVD شما را نصب می کند و اجرایش می کند اگر همه چیز در مورد نصب و برنامه شما سالم بود کلمه HELLO WORLD بر روی صفحه نمایش اجرا می شود.

دریافت آخرین مطالب وبلاگ در کانال داتینه

علی نعیمی

علی نعیمی هستم،دارای لیسانس سخت افزار.
از سال 90 بصورت تخصصی به فراگیری زبان سی شارپ پرداختم. در حال حاضر مسلط به سی شارپ، جاوا، پایگاه داده و زبان های تحت وب هستم.

نظرات
نظر بدهید