سی شارپ

|

در این آموزش ما کلاس هایteacher ، student ، person و program را که به صورت built in در برنامه وجود دارد را داریم.برای ایجاد یک کلاس هم باید با کلیک سمت راست روی پروژه مطابق شکل زیر عمل کنید:

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

بعد از گذراندن مراحل بالا شما در این پنجره نام کلاس خود را مشخص میکنید :

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

بعد از نامگذاری کلاس شما به این شکل ظاهر میگردد:

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

همانطور که گفته شد ما یک فیلد private داریم و متناظر با آن یک property ی public ایجاد میکنیم و از طریق get و set به آنها میتوانیم دسترسی داشته باشیم.

مایکروسافت از framework 3 به بعد snipped را برای تعریف راحت تر property به کاربران ارائه داد.

برای ایجاد یک سازنده در کلاس new_class ما میتوانیم از snipped استفاده کنیم بدینصورت که کلمه ی ctor را تایپ کرده و tab را بزنید تا سازنده برای شما ایجاد شود.

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

همجنین برای ساختن property کلمه ی propt را تایپ و بعد دکمه ی Tab را روی کیبورد بزنید تا property برای شما ساخته شود.

با زدن tab بر روی property ساخته شده میتوانید نوع و نام آن را به ترتیب جلو رفته و تغییر دهید.

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

همانطور که در عکس بعد میبینید در اینجا میتوانید نوع property ها و class هایتان را ببینید:

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

Property ی ID که ما در اینجا ایجاد کردیم دقیقا متناظر با همان فیل propertyیست که در آموزش پیشین ایجاد کرده ایم. یعنی تمامی مراحل در این یک خط موجود است. تنها زمانی که میخواهیم از شروط استفاده کنیم از این روش نا ممکن است. باید مثل آموزش گذشته ففیلد private و property ی public را بنویسیم و در set هم قبل از اینکه مقدار را به property اختصاص دهید شرط را باید اعمال کرد.

بدلیل اینکه ما در اکثر مواقع میخواهیم تنها دسترسی داشته باشیم از این روش براحتی استفاده کنیم.

در ادامه میخواهیم به مبحث ارث بری بپردازیم که در بحث object oriented بسیار مهم است. همانطور که در آموزشهای گذشته هم مطرح شده هر کلاسی که ایجاد میشود به طور پیش فرض از کلاس object که پدر همه کلاس ها هست به ارث میبرند. بطور مثال ما از کلاس new_class به کلاس program اگر بیاییم و یک object بسازیم مطابق شکل زیر بعد از زدن "." بعد از نام object ساخته شده میبینیم که تعدادی متد علاوه بر Full_Name و ID وجود دارند این متدها که در کلاس تعری نکردیم اما اینجا موجود هستند متد هایی هستند که از کلاس object ارث بری کرده اند.

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

برای درک بهتر این مبحث یک مثال را بررسی میکنیم.

در این پروژه ما یک کلاس person داریم که در آن یک سازنده پیشفرض و یک سازنده با دو ورودی که name و family را هنگام new کردن میگیرد و به property خود که Name و Family هست اختصاص میدهد. همچنین یک ShowPerson داریم که بصورت read only مقدار Name و Family را نمایش میدهد

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

ما میخواهیم New_class از کلاس person به ارث ببرد. برای این کار باید مطابق شکل زیر عمل کنید :

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

حالا برای اینکه از ارث بری استفاده کنیم به کلاس program میرویم و بعد از ساختن object و زدن "." میبینید که Name و Family هم به آن اضافه شده اند که property های کلاس person هستند. به این ویژگی ارث بری میگویند.

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

به سراغ مبحث اصلی میرویم . در اینجا ما یک کلاس student داریم که از کلاس person ارث بری میکند. خود کلاس student یک سازنده پیشفرض دارد ، یک سازنده با 3 ورودی name، familyو ID دارد و چون کلاس person که کلاس student ما از آن ارث میبرد هم 2 ورودی name و family را دارد .ما میخواهیم که کلاس student بصورت هوشمندانه این دو ورودی را از کلاس پدرش دریافت کند.

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

همانطور که در بالا میبینید ورودی سوم یا همان id هم مقدار دهی شده است .

کلاس بعدی کلاس teacher میباشد که باز هم مطابق بالا از کلاس person ارث بری کرده است و درست مثل کلاس قبل ورودی های name و family را از person به ارث میبرد:

آموزش سی شارپ (قسمت بیست و پنجم)

دریافت آخرین مطالب وبلاگ در کانال داتینه

علی نعیمی

علی نعیمی هستم،دارای لیسانس سخت افزار.
از سال 90 بصورت تخصصی به فراگیری زبان سی شارپ پرداختم. در حال حاضر مسلط به سی شارپ، جاوا، پایگاه داده و زبان های تحت وب هستم.

نظرات
نظر بدهید