بهینه سازی

|

15 فاکتور در نوشتن url

در مقالات گذشته ی سئو به شما در مورد لینک دهی مناسب url در سئو توضیح دادیم حال میخواهیم در راستای همان مقاله ، یک اموزش تکمیلی در مورد url دهی به سایت بدهیم.

به طور کلی ۱۵ فاکتور در سئو وجود دارد که میتوان از فاکتورهای لینک دهی مناسب استفاده کنیم که پیاده سازی همه این فاکتورها در یک پروسه زمان بر قابل اجراست

و این نکات الزامی نیست ولی تا جایی که بتوان به آن پایبند بود میتواند کمک شایانی به سئوی سایت ما کند.

1 . تا زمانی که امکان پذیر است از یک دامنه و دامنه فرعی استفاده کنید.

به طور قطع نمی توان اثبات کرد که اثر بخشی این کار چه قدر خواهد بود و یا مثال هایی از دنیای واقعی اینترنت بیاوریم اما زمانی که ما بخش یا تمام مطالب سایت رو از یک دامنه اصلی به دامنه فرعی می بریم ترافیک های ورودی خود را از دست میدهیم و به دامنه فرعی منتقل می کنیم و یا برعکس یک با انتقال مطالب به دامنه اصلی ترافیک زیادی وارد میکنیم که در هر صورت برای سئوی سیت مناسب نیست و این فرضیه وجود دارد که که موتورهای جستجو در انتقالرتبهبین دامنه اصلی و دامنه فرعی دچار مشکلاتی هستند.

حال میخواهم پیشنهادی به شما کنم که البته در حد یک پیشنهاد می باشد و در آن الزامی وجود ندارد.

به جای استفاده از یک دامنه فرعی برای سایت خود از یک پوشه در دامنه اصلی استفاده کنید. برای مثال به جای استفاده از http://blog.yourdomain.com از http://yourdomain.com/blog بهره ببرید. به نظر ما در این فرمت دامنه اصلی شما میتواند از تاثیر مثبت رنک مطالب وبلاگ شما بهره مند شود.

2 . url های خواناتر بهتر است.

به طور قطع url های خواناتر برای کاربران وب ، برای موتورهای جستجو نیز بهتر است که با توجه به پیشرفت های زیاد الگوریتم های موتورهای جستجو این امر بسیار چشمگیر تر شده است. خوانا بودن و استفاده از کاراکترهای مجاز در مواردی قابل استفاده نیست اما استفاده از انها بسیار مفید است و به سادگی می توان فهمید به موضوع اصلی برگه چیست.

لینک دهی در سئو

3 . استفاده از کلمات کلیدی در url

به چند دلیل استفاده از کلمات کلیدی در url بسیار مفید میباشد. دلیل اول : برای کاربرانی که از شبکه های اجتماعی ، ایمیل ، و یا کلیک کردن بر روی سایت شما منتظر باز شدن برگه مورد نظر خود هستند کمک میکند تا بفهمند با چه محتوایی رو به رو خواهند شد و همچنین قبل از کلیک به نگه داشتن بر روی لینک در پایین مرورگر قادر به خواندن ادرس url شما هستند و خواهند فهمید با چه محتوایی رو به رو خواهند شد.

لینک دهی در داتینه

دلیل دوم: خیلی وقت ها ممکن است آدرس شما برای ارجاع کپی شده و در نوشته ای چسبانده شود. وقتی هیچ کلمه ای به عنوان کلمه پیوند وجود نداشته باشد ، خود آدرس به عنوان کلمه پیوند بکار خواهد رفت (البته این شکل از ارجاع نیز برای افزایش رتبه روش قدرتمندی است).

به طور مثال شما عکسی از یکی از لینک دهی های داتینه در خود وبلاگ را مشاهده میکنید.

لینک دهی در وبلاگ

دلیل سوم: آخرین نکته اینکه کلمات کلیدی درون آدرس در نتایج جستجو نمایش داده میشوند، و تحقیقات نشان داده که آدرس برگه ها یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب توسط بازدیدکنندگان به شمار میرود.

4 . ادرس های متفاوت به یک محتوا و متن برسند.

اگر شما یک صفحه وب داشته باشید که می خواهید نسخه جدیدی از آن را منتشر نمایید که در انتشار جدید آن نیز آدرس صفحه تغییر پیدا می نماید می بایست از طریق انتقال 301 این کار را انجام دهید و به موتورهای جستجو از این طریق بگویید که مطالب قدیمی به صفحه جدید منتقل شده است. ولی اگر شما چندین صفحه داشته باشید که آنها محتوای یکسانی دارند و بخواهید به موتورهای جستجو بگویید که کدام یک از آنها مهمتر است و آن را ایندکس نماید، می توانید از rel cononicial استفاده تمایید. اگر وب سایت شما دارای مطالب تکراری باشد و از rel canonical استفاده نکنید، گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

5 . از پارامترهای متغییر در لینک خود استفاده نکنیم.

برای مثال ادرس دهی به شکل زیر یک ادرس دهی بد و غیر اصولی می باشد.


ادرس دهی غیر اصولی

تا جایی که برایتان مقدور است از نوشتن پارامتر ها در url خودداری کنید.

تحقیقات بیان می کند که اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ( که تاثیر مثبت اما غیر مستقیم بر سئو دارد ) که به طور مستقیم با سایت و محتوای مربوطه ارتباط دارد از -آدرس های کوتاه شده بدون برند شما- با ارزش تر است.

6 . آدرس های کوتاه تر

در هر صورت و شرایطی ادرس های کوتاه تر الویت دارند. اگر ادرس های شما در حد ۵۵-۶۵ کاراکتر میباشد مشکلی نیست و نگران طول انها نباشید اما اگر ادرس های شما از ۱۰۰ کاراکتر بیشتر می باشد بهتر است به فکر بازبینی کاراکترهای خود باشید.

طول آدرس برای موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و آنها به راحتی میتوانند آدرس های طولانی را پردازش کنند. مشکل طول آدرس بیشتر مربوط به تجربه کاربر است. آدرس های کوتاهتر راحت تر تجزیه میشوند ، راحت تر کپی میشوند ، راحت تر اشتراک گذاری و درون گذاری (embed ) میشوند و همه اینها باعث توزیع گسترده تر و در نهایت تقویت آدرس میشود.

7 . ادرس و عنوان صفحه ها را هماهنگ کنید.

این گزینه به این معنی نیست که عنوان صفحه با ادرس دقیقا شبیه هم باشد بلکه شما میتوانید بخشی از عنوان را که گویای مفهوم باشد را در ادرس به کار ببرید. عنوان برگه “نورپردازی و یکسان سازی اجزاء بصری در هایپر مارکت ها” باشد ، میتوانیم آدرس را اینگونه بسازیم “نورپردازی-هایپر-مارکت-ها”.

یکسان بودن و رساندن مفهوم با ادرس ها و عناوین می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاربر داشته باشد و همانند گزینه 2 که در بالاتر توضیح دادم کاربر میتواند متوجه شود با چه چیزی مواجه خواهد شد.

برای مثال شما ۲ لینک دهی زیر را در صفحه اجتماعی مثل فیس بوک مشاهده می کنید. که در ادرس دهی اول اصلا مشخص نیست به چه صفحه ای خواهد رفت برعکس در لینک دهی دوم به لطف ساختار مناسب آدرس در psmag.com به روشنی مشخص است که با مقاله در باره ی چیست .
اموزش لینک دهی

در مرحله بعد با کلیک بر روی لینک دوم تصویر زیر را مشاهده می کنید که بار هم عنوان اصلی با ادرس برگه مطالقت می کند.اموزش لینک

8 . از حروف ربط در url ها استفاده نکنیم.

اگر عنوان صفحه شما دارای حروف ربط ( در، با ، از ، تا و…) است لازم نیست آنها را در آدرس بکار ببرید. استفاده از آنها اشکالی ایجاد نمی کند اما کمک می کند تا آدرس کوتاهتر و با قابلیت خوانایی بالاتری برای اشتراک گذاری داشته باشیم.

9 . پرهیز از بکارگیری کاراکترهای بدریخت علامت گذاری

گروهی از کاراکترهای علامت گذاری وجود دارند که بکارگیری آنها آدرس را زشت و ناخوانا میکند. بهتر است این کاراکترها را از آدرس حذف یا اقلا مقدار آنها را کنترل کنید. در زیر لیستی از کاراکترهای مجاز و غیرمجاز آورده شده است که این دسته از کاراکترها نه تنها خوانایی آدرس را کم می کنند بلکه ممکن است در برخی مرورگرها و یا خزنده های موتورهای جستجو لینک های شکسته ایجاد کنند.

اجتناب از استفاده از کاراکترها

10. مرحله های ریدایرکت را به دو یا کمتر محدود کنید

فرض کنیم که آدرس a به آدرس b ریدایرکت شود، این بد نیست . حال فرض کنیم آدریس b به آدرس c ریدایرکت شود هنوز همه چیز خوب پیش میرود ( هرچند بهتر بود که آدرس aمستقیما به آدرس c ریدایرکت میشد ) ، حال اگر رشته ی ریدایرکت ها یک گام دیگر به جلو برود میتواند برای شما مشکل ساز بشود.

معمولا گفته می شود که موتورهای جستجو این گام های متوالی را دنبال میکند. اما انها بر خلاف گذشته اعلام کرده اند که ممکن است سیگنال های رتبه را به طور کامل برای این صفحات دنبال نکنند و این صفحات را در اولویت پایین تری قرار دهند.

مشکل بزرگتر البته مرورگرها و کاربران واقعی هستند؛ که دچار کندی شده و یا در دستیابی با مشکل مواجه شده اند ( مرورگرهای موبایل به طور ویژه با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد ) . کمترین ریدایرکت را داشته باشید تا به دردسر نیفتید.

11 . از پوشه های کمتری استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از بک اسلش پوشه های فرعی ایجاد کنید که این کار تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما ندارد اما استفاده بیش از حد این کار هم کاربران و هم موتورهای جستجو را در تشخیص عمق سایت شما به اشتباه بیاندازند و نیز ویرایش آدرس را با مشکل جدی روبرو کنند( به ویژه در بسیاری از سیستم های تولید محتوا) .

12 . از شارپ # برای ساختن یک url جدید استفاده نکنید.

از قدیم از کاراکتر # برای فرستادن بازدید کننده به قطعه ی خاصی در صفحه استفاده میشود. همچنین میتوان به عنوان کاراکتر ردگیری نیز استفاده کرد مثل این یکی randswhisky.com/lagavulin#src=twitter به جز این دو مورد استفاده از این کاراکتر برای ارجاع به یک محتوای مستقل کاملا ایده ی بدی است.

13 . حساس بودن در حروف بزرگ و کوچک

اگر از IIS مایکروسافت استفاده میکنید مشکلی نخواهید داشت. اما اگر هاست شما یه هاست لینوکسی باشد میتوانید به دردسر بیوفتید چرا که لینوکس در تفسیر آدرس حروف کوچک و بزرگ را جدا از هم در نظر میگیرد.

14 . برای جداکردن کلمات از خط فاصله و زیر خط استفاده کنید.

خط فاصله و زیر خط بهترین کاراکترها برای جدا کردن کلمات در آدرس هستند. فاصله نیز قابل قبول است اما به دلیل تفسیر بد تا ۲۰% از میزان خوانایی آدرس شما را می کاهد. تا حد امکان از فاصله خالی استفاده نکنید .

15 . از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در url بپرهیزید.

تکرار کلمه کلیدی در آدرس رنک شما را افزایش نخواهد داد و موتورهای جستجوی پیشرفته مدتهاست که از این نقطه رد شده اند. بنابراین شانس خود را برای کلیک شدن و افزایش رنک با اینکار ناشیانه از دست ندهید.

دریافت آخرین مطالب وبلاگ در کانال داتینه

علی عزیزی

علی عزیزی هستم.دارای کارشناسی مکانیک.علاقمند به سئو.از سال 90 شروع به فراگیری آن کردم.
و در حال حاضر در این زمینه بصورت تخصصی فعالیت می کنم

نظرات
نظر بدهید