بهینه سازی

|

اشتباهات در استفاده از rel=canonical

اولین سوال این هست که چرا ما از Rel=canonical استفاده میکنیم؟ زیرا موتورهای جستجو از محتوای بی ارزش و تکراری خوششون نمیاد و برای سایت هایی که اطلاعات کپی شده و تکراری دارند نمره منفی در نظر میگیرد.

بسیاری از تکنیک های برنامه نویسی مثلurl writing باعث می شوند که ما ادرس های متفاوتی برای یک صفحه داشته باشیم و این کار برای موتورهای جستجو جالب نیست و باز هم باعث میشه نمره منفی برای شما داشته باشه.

شما برای جلوگیری از این کار باید از متاتگ rel=canonical استفاده کنید که با استفاده از این متاتگ به موتورجستجو میگیم که کدام ادرس , ادرس اصلی صفحات ما هست که در حال حاضر این تکنیک از طریق موتورهای جستجویی مثل گوگل , یاهو و بینگ پشتیبانی میشه.

نحوه استفاده از rel=canonical :

شما میتونید از این خاصیت در تگ a

<a href=”http://www.site.com” rel=”canonical” > … </a>

و یا با استفاده از تگ لینک استفاده کنید و تگ لینک رو در بخش head سایتتون قرار بدین.

</"link rel="canonical" href="http://www.site.com >

که معمولا این حالت دوم بیشتر توصیه میشود.

حال برای استفاده از این متا تگ وب مستران اشتباهاتی انجام میدن که در اینجا به این اشتباهات رایج اشاره ی میکنیم.

اشتباه اول :

اشتباهی که مدیران سایت ها در استفاده از این تگ دارند این هست که این تگ رو به صفحه اصلی صفحاتی اشاره میدهند که شامل صفحه بندی هستند یا به زبانی دیگر paging دارند. این موضوع باعث میشود که صفحات دوم به بعد از دید موتورهای جستحو پنهان بماند و ایندکس نشوند و مقالات داخل اونها در داخل search engine ها دیده نشود.

اشتباه دوم :

استفاده از ادرس دهی نسبی به جای ادرس دهی مطلق هست. ادرس های مطلق حتما باید با http شروع بشه و اگر ادرسی با http شروع نشه به صورت نسبی در نظر گرفته میشه.

برای مثال نمونه ی زیر باعث میشه که موتورهای جستجو خطای 404 از سایت و نمره منفی برای سایت محسوب میشه.

</"link rel=canonical href="www.site.com >

اشتباه سوم:

استفاده چند باره از rel=canonical . بسیاری از قالب های اماده شما در اینترنت میبینید این کد رو در خودشون دارند و مدیران سایت ها که از این قالب ها استفاده می کنند در واقع با این با این کارشون باعث مش شوند که صفحات سایتشون در موتورهای جستجو ایندکس نشود.

همچنین استفاده چندگانه از پلاگین های سئو باعث میشه که تعاریف که تعاریف مختلفی برای rel=canonical داشته باشیم و این موضوع باعث میشه که عملا اختلال به وجود بیاد در زمان ایندکس کردن سایت.

اشتباه چهارم:

مشخص کردن rel=canonical در صفحه گروه مقالات یا صفحه مقاله ویژه.

این اشتباه باعث میشود که سایر مقالات سایت ایندکس نمی شوند و عملا تنها یک مقاله اصلی هست که در موتور جستجو ایندکس میشه و مقالات دیگر از دید موتورهای جستجو پنهان می مونه.

اشتباه پنجم:

استفاده از rel=canonical در تگ body صفحات که عملا این کار باعث میشه این تگ کاربرد خودش رو از دست بده و موتورهای جستجو پیشنهاد میکنند که این تگ رو در نزدیک ترین محل به تگ هد قرار بدیم تا رباط موتورجستجو بتونه اون رو به راحتی تشخیص بده و اطلاعات صفحه رو در نظر بگیره.

دریافت آخرین مطالب وبلاگ در کانال داتینه

علی عزیزی

علی عزیزی هستم.دارای کارشناسی مکانیک.علاقمند به سئو.از سال 90 شروع به فراگیری آن کردم.
و در حال حاضر در این زمینه بصورت تخصصی فعالیت می کنم

نظرات
نظر بدهید