بهینه سازی

|

bounce rate چیست

در این مقاله قصد داریم تاثیر نرخ پرش یا bounce rate بررتبه ی سایت ها در موتورهای جستجو رو بررسی کنیم.

نرخ پرش یعنی درصد کاربرانی که فقط یک صفحه از سایت رو بازدید میکنند یعنی وقتی وارد یکی از صفحات سایت شدند همون صفحه رو میبندند و بدون کلیک روی سایر لینک های سایت از سایت خارج میشن.

بعضی از افراد به اشتباه تصور میکنند موتورهای جستجو از نرخ پرش به عنوان یکی از معیارهای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو استفاده میکنند به صورتی که هر سایتی که نرخ پرش کمتری داشته باشه رتبه ی بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت همین باور غلط باعث شده که نگرانی ها و اتلاف وقت ها و تلاش بیش از حد برای کاهش bounce rate شده.

من میخوام به شما اطمینان بدم که نرخ پرش کوچکترین تاثیری در رتبه شما در نتایج جستجو نخواهد داشت.

حال یک سوال پیش میاد که نرخ پرش بر اساس چه اطلاعاتی محاسبه میشه؟

بر اساس بازدیدکنندگان سایت ها. درسته؟

بسیار خب مگه موتورهای جستجو به آمار بازدیدکننده سایت های جهان دسترسی 100% و کامل دارند که بتوانند بر اساس این اطلاعات سایت های مختلف رو با هم مقایسه و بررسی کنند؟ به عبارت دیگه مگه اصلا گوگل و سایر موتورهای جستجو امکان محاسبه نرخ پرش سایت شما رو دارند که بتونند از این شاخص به عنوان یک معیار رتبه بندی استفاده کنند؟

ممکن الان در ذهن شما باشه بله گوگل سرویس گوگل انالیتیک داره و ما خودمون هم آمار سایتمون رو از گوگل انالیتیک گوگل میگیریم!!!

اینم خودش یک باور غلط دیگس. در این مورد 2 تا نکته ی مهم وجود داره که لازمه بهش توجه کنیم.

نکته1 : گوگل رسما اعلام کرده که از اطلاعات گوگل انالیتیک برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو استفاده نمیکنه و استفاده نخواهد کرد. این رو آقای matt cutts مدیر ارشد گوگل اسپم اعلام کرده.

" یک نفر پرسید : آیا شما از گوگل آنالییتیکس در وب اسپم استفاده میکنید؟

من گفتم : ما نه تنها در حال حاضر از آن استفاده نمیکنیم ، بلکه من تعهد میدهم که در آینده نیز ، هرگز تیم وب اسپم از تیم گوگل انالیتیکس درخواست اطلاعات نخواهد کرد. "

نکته 2 : سرویس گوگل انالیتیک فقط به اطلاعات سایت هایی دسترسی داره که اجازه دسترسی رو بهش داده باشند یعنی از این سرویس برای جمع آوری اطلاعاتشون استفاده کنند ولی مگه همه سایت های جهان از این سرویس استفاده می کنند ؟؟؟

نکته: فقط شاخصی میتونه به عنوان معیار رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو مورد استفاده قرار بگیره که اطلاعات شاخص از تک تک سایت ها در اختیار موتورهای جستجو قرار داشته باشه.

اگر گوگل به اطلاعات بازدیدکنندگان یک سایت از طریق گوگل انالیتیک دسترسی داشته باشه و به اطلاعات یک سایت دیگه دسترسی نداشته باشه چه طور میتونه 2 تا سایت رو با هم مقایسه کنه و یکی از اینها رو در نتایج جستجو بالاتر از اون یکی قرار بده.

حالا bounce rate رو از یک جهت دیگه بررسی میکنیم.

آیا bounce rate بالا لزوما معنای بدی داره؟ آیا اگر کاربر سریعا سایت ما رو ترک کنه حتما اتفاق بدی افتاده؟

گاهی اوقات کاربر به این دلیل سایت رو سریع ترک میکنه که دقیقا همون چیزی رو که میخواسته در اولین بازدیدش از سایت پیدا کرده و اصلا دلیلی نداشته که سایر صفحات سایت رو ببینه.

حتی شما میتونید این مشخصه رو در صفحه خود گوگل که بهمعرفی شاخص bounce rate اشاره کرده و گفته گاهی اوغات کاربران به دلیل رضایت بالاشون که سریع تر سایت رو ترک میکنند.

خیلی از سایت های موفق دنیا هم نرخ پرش بالایی دارند دلیلش اینه که محتواشون و نوع طراحی سایت ها به صورتیه که کاربر با اولین بازدید از اولین صفحه سایت ها به اون چیزی که مد نظرش هست دست پیدا میکنه و دلیلی نداره که صفحات دیگه رو هم ببینه.

البته مشخصه که گاهی اوقات کاربر به این دلیل سایت رو زود ترک میکنه تبلیغات نامناسب داره یا به اون چیزی که مد نظر دارن مربوط نیست.

پس به این نتیجه میرسیم نرخ پرش گاهی اوقات معنی مثبت داره و گاهی منفی.

پس یک جمع بندی کلی میکنیم :

فقط شاخصی میتواند معیار رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو باشد که در شرایط متفاوت ، معنای یکسان داشته باشد و از اونجایی که نرخ پرش در شرایط متفاوت معنا های متفاوتی داره هرگز معیار خوبی برای مقایسه سایت ها نیست.

سئو seo بهینه سازی

دریافت آخرین مطالب وبلاگ در کانال داتینه

علی عزیزی

علی عزیزی هستم.دارای کارشناسی مکانیک.علاقمند به سئو.از سال 90 شروع به فراگیری آن کردم.
و در حال حاضر در این زمینه بصورت تخصصی فعالیت می کنم

نظرات
م
مهدی
12:14 1394/07/24

سلام میشه لینک سایت گوگل که گفته bounce rate مهم نیست رو بهم بدید

داتینه
علی عزیزی
22:14 1394/07/25

سلام بله بفرمایید. https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=en

نظر بدهید